lørdag, april 14, 2007

Litt skremmende opplevelse
Jeg vil gjerne få fortelle dere om en nettadresse. Adressen kommer umiddelbart, før flere merkelige "uhell" får sjansen til å inntreffe.
OpenID Authentication 1.1 SPEC

Jeg skriver dette i en litt annen tekstfarge nå, bare for sikkerhets skyld.
Lenken peker til spesifikasjoner for et nokså nytt og meget lovende teknologisk oppsett for autentifisering på internett. Den er foreløpig hovedsaklig tatt i bruk for å sikre at personer som oppgir navn i kommentarer til blogpostinger, faktisk er den de utgir seg for å være.

  • Lignende teknologi har vært forsøkt tidligere. Det har imidlertid vist seg å være sentralt for utbredelsen at de fysiske dataene om identiten ikke lagres og eies av en sentral myndighet. Microsoft har .net Passport som brukes på MSN Messenger og mange andre Microsoft tjenester, den er fri for andre å benytte, men har ikke slått an blant publikum og utviklere. Av grunner som er lett å forstå er det ikke tiltrekkende å lagre identiteten hos Microsoft.
  • Hvem kan vi stole på?
  • Kan vi stole på oss selv?
  • Nei! En av de skremmende opplevelsene jeg refererer til i over dreier seg om nettopp dette. Ved forsøk på erindring av denne fantastiske teknologien klarte jeg ikke huske dens nøyaktige navn. Jeg forsøkte på onlineID o.l. men fant det ikke. Det blir ikke helt analogt til at jeg ikke fant meg selv, men de manglende og ødelagte delene i analogien bidrar med sitt fravær kun å tydeliggjøre de makabre og gustne gufs av monstre fra en tid før tiden som setter kjepper i hjulene for min identitet på nettet.


Se også Wikipedia om OpenID

1 kommentar:

Anonym sa...

Oi!
Kule farger!
Woooooooow!
:D:O:D:O